Główne założenia i mechanizm działania programu KPO HoReCa
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wyjaśnia, że działanie „Inwestycje w dywersyfikację działalności sektora HoReCa” w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) kierowane jest do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z branży hotelarskiej, gastronomicznej, turystycznej oraz kulturalnej, które odczuły skutki pandemii COVID-19.
Wsparcie obejmuje m.in. inwestycje w infrastrukturę, sprzęt, modernizację oraz działania cyfrowe i ekologiczne, a kryteria przyznawania środków – w tym wymóg dokumentu PKD oraz określonego spadku obrotów (20% lub 30% w zależności od etapu), określają regulaminy zatwierdzone przez resort funduszy.
Dla ułatwienia beneficjentom, PARP przygotowała Przewodnik kwalifikowalności wydatków, zawierający uproszczony wzór opisu dokumentów księgowych oraz doprecyzowania m.in. dotyczące środków trwałych i zasad zamówień publicznych.
Ponadto agencja udostępnia zasoby pomocowe: konsultacje z operatorami regionalnymi, webinary, FAQ, materiały wideo z najczęściej popełnianymi błędami we wnioskach, a także organizuje cykliczne spotkania informacyjne w miastach takich jak Gdańsk, Kraków, Łódź, Warszawa czy Poznań.
Kontekst afery KPO – co się dzieje w tle
Aktualnie program KPO HoReCa znalazł się w centrum kontrowersji – w mediach i na platformach społecznościowych wskazywano przykłady nadużyć, takie jak dotacje na jachty, solaria, czy wirtualne strzelnice. W reakcji na krytykę PARP rozpoczęła intensywne kontrole wydatków dotacyjnych – w przypadkach niezgodności przedsiębiorcy będą musieli zwrócić środki wraz z odsetkami w ciągu 14 dni.
Była prezes PARP, Katarzyna Duber-Stachurska, wystąpiła publicznie, podkreślając, że PARP działa wyłącznie jako agencja wykonawcza – wszystkie regulacje i kryteria ustanawia Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Według niej to MFiPR „wiedziało o łodziach” i osobiście interweniowało, aby ułatwić wypłatę środków, również poprzez poluzowanie pierwotnych zasad.
Szefowa MFiPR odpowiedziała, że zgodnie z umową to PARP i operatorzy są odpowiedzialni za właściwą realizację programu, również w zakresie kontroli i rozliczeń. Zapowiedziała, że w przypadku potwierdzenia nieprawidłowości, działania rozliczeniowe będą „twarde i niezwłoczne”.
Dodaj komentarz